Monday, January 5, 2009

Limau Nipis Atau Limau Purut

Kepada peminat mainan "freshwater" yang sentiasa meredah dan mencari lokasi lubok-lubok baru untuk diterokai, keselamatan diri amat perlu dijaga selainan daripada alat kelengkapan memancing yang canggih. Sekurang-kurang alat perubatan "Portable First Aid" yang tersimpan di dalam kereta dibawa bersama ke mana jua . Malang tidak berbau oleh demikian sekadar ingatan ikhlas dari saya.

Di sini saya sempat berjumpa dengan seorang "master sifu" di dalam dunia penternakan dan permainan ular. Petua yang diberikan sememang ikhlas dan beliau mengamalkan setiap pertunjukan ular di Malaysia atau di Asia iaitu beberapa butir limau nipis atau limau purut.

Meredah hutan belukar mencari paya, kolam dan sebagainya amat mudah terdedah dengan ancaman binatang buas, mereka akan menyerang apabila kawasan mereka diganggu atau sekadar untuk memberikan perlindungan dirinya.

Antara binatang buas ULAR adalah ancaman yang bahaya dan perlu diberi perhatian. Pertua yang diberikan oleh "Master Sifu" apabila seseorang terkena patukan ular dan untuk mengetahui bisa ular tersebut boleh membawa maut atau sebaliknya adalah mengambil sehelai kain bersih dan diletakkan di atasnya titisan limau nipis atau purut. Kemudian kain tersebut ditekap selama 20 saat ditempat terkena patukan ular tersebut.


Selepas 20 saat lihat kain tersebut, sekiranya warna darah pada kain tersebut berwarna merah, maka bisa ular tersebut tidak memudaratkan dan tindakan seterusnya teruskan dengan menekap tempat patukan tadi secara berulang-ulang sehingga tiada mengeluarkan darah.

Tetapi sekiranya darah tersebut berwarna merah kehitaman adalah dinasihatkan terus keluar ke lokasi tersebut dan berjumpalah dengan doktor yang berhampiran untuk mendapatkan rawatan segera. Kain dengan titisan air limau perlu dilakukan berulang-ulang sehingga rawatan sebenar diberikan. Peluang yang dilengahkan akibat bisa patukan ular tersebut hampir 4 jam sahaja.

Pastikan keselamatan anda atau kumpulan anda sentiasa diawasi.

No comments:

"Wahai Mu'awiyah Jauhkan Oleh Mu Sifat Marah Kerana Marah Itu Boleh Merosakkan Iman Seseorang Sebagaimana Pahit Jadam Merosakkan Madu Yang Manis"