Monday, November 3, 2008

Petua Mabuk Laut

Saya nie bukannya mat cyber.. hanya dibekalkan oleh syarikat sebuah komputer riba dan broadband untuk melayari minat saya di dalam dunia memancing...

Dalam pelayaran mencari bot untuk disewa.. cari juga mencari petua atau cara-cara mengatasi mabuk di laut.. web informasi DUNIA PANCING mempunyai petua-petua yang membuatkan saya tersenyum...

Kebenaran adalah Milik Tuhan Yang Esa.. sebaliknya sebagai manusia kita boleh beriktiar, berusaha dan mencuba.. Hasil percubaan adalah tanggungjawab sendiri.. Saya bukan doktor perubatan atau pakar di dalam bidang tersebut.. hanya sekadar berkongsi maklumat dan pengalaman.

Antara petuanya
  1. Mengosok-gosokkan gingal telinga jika terasa pening-pening lalat.. berserta dengan senaman muka..

  2. Teguk sekadar boleh air laut di kuala atau muara... Jangan terlalu banyak cukup untuk membasah tekak sahaja.. Ianya mampu menghilangkan loya..

  3. Kalau sudah mabuk di atas bot, disyorkan si-mabuk basahkan kepala dan badan dengan air laut agar segar badan.. jangan dilayan sangat mabuk tersebut.

  4. Makan kulit limau sunkist.. isi limau buat air minuman dan simpan di dalam botol untuk bekalan di laut.

  5. Makan makanan yang rasanya kelat seperti keledek atau pisang muda.

  6. Haluskan lada hitam dan halia bara , sapukan ke pusat...

  7. Jangan minuman atau makan makanan yang berkrim atau susu..

Kalau anda ingin tersenyum seperti saya, sila layari atau klik di sini

http://members.tripod.com/atur/LAUT.htm atau

http://www.geocities.com/homebizent/00main.html

No comments:

"Wahai Mu'awiyah Jauhkan Oleh Mu Sifat Marah Kerana Marah Itu Boleh Merosakkan Iman Seseorang Sebagaimana Pahit Jadam Merosakkan Madu Yang Manis"