Friday, November 11, 2011

Ben - Qurban Di Kolam Tinggal Lubuk Cina

7 November 2011, Selepas selesai membantu kawan-kawan sekampung yang mengerja qurban lembu dan kambing, Ben dan Atip bergegas ke lokasi yang sememangnya sering dikunjungi iaitu kolam tinggal di Lubuk Cina. Jam hampir menunjukkan jam 5.00 petang dan waktu yang terluang amat suntuk baginya.


Setiap kunjungan di kolam ini, Ben tidak pernah pulang dengan tangan kosong, ada sahaja yang dibawanya pulang. Dengan berbekalkan umpan anak katak untuk mencari ikan target iaitu haruan melaka. Umpan cengkerik juga dibawa bersama untuk joran yang dibiarkan "parking" menanti pemangsa lain.




(Atip dengan ikan haruan melaka)



(Ben menunjukkan ikan talapia yang memakan umpan anak katak)


Dalam masa 2 jam , Ben dan Atip dapat merasa kepuasan kerana apa yang dihajatinya berjaya ditawan. 5 ekor haruan dan 4 ekor ikan talapia merah (macam ikan kaloi aje) yang memberontak kelaparan rakus memakan anak katak. Rupa-rupanya talapiah dewasa memakan apa saja yang menghuni atau habiat makanan di kolam tinggal.


(Hasil tangkapan selama 2 jam di kolam)


(Upacara membahagian harta antara Ben dan Atip)



"Wahai Mu'awiyah Jauhkan Oleh Mu Sifat Marah Kerana Marah Itu Boleh Merosakkan Iman Seseorang Sebagaimana Pahit Jadam Merosakkan Madu Yang Manis"