Monday, January 24, 2011

SEMBILANG DI SG LANGAT

(Sembilang Sg Langat)

23 Jannuari 2011 sekitar jam 9.30 pagi kami bergerak ke sebuah jeti di Sg Langat. Sasaran kami pada kali ini mencari sembilang. Walaupun kami tahu keadaan arus sungai Sg Langat ketika naik dan surut sememang deras, kami terjah juga untuk memuaskan hati.

(Kiri - Berselut Mencari Punpun, Ikan pertama kami cucu duri sebesar ibu jari - Kanan)

Umpan udang segar kami amat mengecewakan kerana tidak diusik oleh seekor ikan pun memaksa En Din berselut untuk mencari Punpun. Hampir 15 minit berselut dan umpun idaman sembilang telah terkumpul, kami memulakan pencarian ikan sasaran.



Panas berjemur untuk menghitam kulit, akhirnya BEN berjaya menaikkan ikan sembilang Sg Langat. Koleksi kami hanya 4 ekor ikan duri dan 2 ekor ikan sembilang. (Ben..! boleh masak asam pedas itu............)

Nasihat untuk rakan-rakan,

Jika ingin bermain sembilang pastikan air Sg Langat berarus sederhana atau perlahan kerana kami telah membuktikan kata-kata orang lama " Ke laut atau ke sungai, tengok-tengoklah kelender pasang surut air". Terjah seperti kami membawa hasil yang kurang memberansangkan tetapi kami tetap merasa puas kerana ada juga heretan ikan-ikan Sg Langat.
"Wahai Mu'awiyah Jauhkan Oleh Mu Sifat Marah Kerana Marah Itu Boleh Merosakkan Iman Seseorang Sebagaimana Pahit Jadam Merosakkan Madu Yang Manis"