Sunday, January 16, 2011

Mencari Udang Galah Di Kuala Selangor

En Din terpaksa mengalah dengan desakan kami berdua (saya & Ben), setelah berminggu-minggu menagih simpati daripada beliau agar menjadi tekong kami untuk mencari udang di Kuala Selangor. Bertapa kuatnya pengaruh Fishbook.my dan Kembara Kail yang membisikkan memancing udang juga mampu memberikan cabaran hebat di dalam dunia sukan memancing.

(Udang Galah Kuala Selangor)

(En Din dengan udang galahnya)

Tanggal 16 Jan 2011, kami berjaya menjejakkan kaki ke pangkalan jeti Kg Sepakat Jaya setelah perbincangan ringkas kami bertiga pada hari Jumaat 14 Jan 2011. Ke Kg Sepakat Jaya sebenarnya mempunyai peluang 50-50 sahaja kerana bot yang bakal disewa tidak bertempah kalau adapun hanya bernasib baik sahaja. Bak kata En Din “ Kita terjah aje”.

( Ben sentiasa berusaha menambahkan koleksinya)

Berbekalkan engin Yamaha 5 k.k kami bertiga mengagahi ke Pangkalan Wak Ayob dan langkah kami adalah langkah kanan dan kiri kerana terdapat bot sederhana kecil dan sesuai untuk kami bertiga serta juga sesuai dengan sewaan bot tersebut termasuk enginnya sekali. Minyak bot En Din “belanja". Engin En Din simpan dalam kereta.


(Si Galah yang mengalah)

(Antara koleksi terbanyak Si Ben)

Walaupun hasilnya kurang memberansangkan tetapi kami berasa puas kerana TRIP TERJAH berjaya menaikkan hampir 15 ekor udang galang dan berpuluh-puluh ekor ikan senangin lawi.

"Wahai Mu'awiyah Jauhkan Oleh Mu Sifat Marah Kerana Marah Itu Boleh Merosakkan Iman Seseorang Sebagaimana Pahit Jadam Merosakkan Madu Yang Manis"